niedziela, 20 listopada 2016

Jak zrobić dziecięcą czapkę na drutach z prostym wzorem żakardowym?

Pod koniec października pokazałam Wam czapki z wrabianym wzorem zrobione w ramach działań Serdecznych Dziergadełek. Dzisiaj chcę Wam opisać jak je zrobiłam.


Do zrobienia czapki będą potrzebne:
- dwa motki włóczki Himalaya Everyday lub innej o podobnej grubości w kontrastowych kolorach,
- druty 3 mm
- igła
- zestaw do robienia pomponów lub tekturki do wycięcia kółek.

Użyte ściegi:
- ściągacz - w nieparzystych rzędach 1 oczko prawe, 1 oczko lewe, w parzystych przerabiać jak schodzą z drutu,
- ścieg gładki prawy - w nieparzystych rzędach oczka prawe, w parzystych oczka lewe.

Na druty nabieramy 106 oczek ciemniejszą lub bardziej stonowaną kolorystycznie włóczką i przerabiamy ściągaczem 24 rzędy. Potem przerabiać ścieg gładki prawy, jednocześnie wrabiając następujący wzór:

12









11









10









9









8









7









6









5









4









3









2









1










Kolor żółty to kolor nr 1 użyty w ściągaczu, natomiast kolor niebieski to kolor, który potem dołączamy do robótki. Podczas wrabiania wzoru można przekładać za każdym razem nitki lub zastosować naparstek dziewiarski. Ja trzymam nitkę tak:


Zbieram dwie nitki razem i opieram na wskazującym palcu, a potem palec serdeczny wkładam między obie nitki. Początkowo jest to dziwne i nieco męczące, ale da się przyzwyczaić. Dla mnie obecnie to najwygodniejsza metoda. 

Powtarzamy te 12 rzędów 3 razy, czyli 36 rzędów, łącznie do 60 rzędu. W 61 rzędzie zaczynamy zwężać czapkę:
61rz. - 1 oczko brzegowe, 1 oczko prawe, 2 oczka prawe razem do końca rzędu (łącznie 71 oczek),
62-66rz. - prosto jak schodzą oczka,
67rz. - 1 oczko brzegowe, 1 oczko prawe, 2 oczka prawe razem do końca rzędu (łącznie 48 oczek),
68-72rz. - prosto jak schodzą oczka,
73rz. - 1 oczko brzegowe, 1 oczko prawe, 2 oczka prawe razem do końca rzędu (łącznie 33 oczka),
74rz. - prosto jak schodzą oczka,
75rz. - 1 oczko brzegowe, 1 oczko prawe, 2 oczka prawe razem do końca rzędu (łącznie 22 oczka)
76rz. - prosto jak schodzą oczka,
77rz. - 1 oczko brzegowe, 2 oczka prawe razem do końca rzędu (łącznie 13 oczek)

Podczas odejmowania oczek na formowanie czapki również wrabiamy wzór. Kiedy dojdziemy do ostatniego rzędu i będziemy już mieli na drutach ostatnie 13 oczek należy uciąć włóczkę zostawiając bardzo długi kawałek. Nawlekamy włóczkę na igłę i przeciągamy przez wszystkie pozostałe oczka. Następnie mocno zaciskamy i zszywamy na lewej stronie dwa brzegi czapki.

Po zszyciu pozostaje już tylko zrobienie pompona na zestawie do pomponów, ewentualnie kartonowych kółkach i przyszycie go do czubka czapki na prawej stronie. Jeszcze tylko wywinięcie brzegu i czapka gotowa :)


Tak zrobiona czapka pasuje zarówno na mojego trzylatka o obwodzie głowy 51 cm i mojego sześciolatka o obwodzie głowy 55 cm. Wchodzi również na moją głową, chociaż mogłaby być dłuższa ;) Do czapki można wrobić każdy inny wrabiany wzór. Ja użyłam dość prostego, wymyślonego przeze mnie wzoru.

Mam nadzieję, że powyższy opis wykonania pomoże Wam. Jeśli zrobicie jakąś czapkę w oparciu o ten opis, pochwalcie się w komentarzu podając link do zdjęć. Chętnie obejrzę Wasze czapki :) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz